Sunday, February 8, 2015

Percutian ke Abu Dhabi : Day 3- Dubai

Hello.harini kami pergi ke Dubai. Dubai dan Abu Dhabi ni takde la jauh. 2 jam naik bas. Kalau sesiapa yang macam merancang percutian budget, molek duduk di Abu Dhabi, sebab kos dia lagi murah dari Dubai. Dubai ni pergi sehari dah okay kot. Kalau setakat nak shopping kat mall, kat Abu Dhabi pun banyak shopping mall dah.

Kami bangun awal pagi lagi haritu, jalan kaki pergi Abu Dhabi Central 1 Bus Station, sebelah Al Wahda Mall. Tiket one way bus Emirates berkos AED 25, tak pasti boleh ke tak beli terus pergi balik, sebab kami beli tiket return dari Dubai, tak pasal-pasal kena beli dalam bentuk kad pulak. Makan sampai AED 35 pulak tu sekali. Eii geram gua.

Bas dari Abu Dhabi ada dua, nombor  100 dan 101. Nombor  100 akan berhenti di Ibn Batutta Mall, di mana metro ada dekat situ, senang nak pergi ke Mall of Emirates. Kalau nak ke Bandar tengah sikit ambil bas no 101, di mana stesen akan berhenti di Al Ghubaiba. Tu pun ada metro jugak, don’t worry, semua walkable distance aje.

Dalam bus ada wifi, tapi kena register.  Since kitorang tak beli pun nombor UAE, bantai aja masuk nombor  pape time nak login tu sampai tak boleh taip dah. Disahkan berjaya! Haha…aku mati kutu kalau takde internet sekarang.

Since taxi mahal kat Dubai, kami usha kat Groupon. Syukur ada offer hop on and off bus Easytours.com buat promotion, harga asal AED140 sorang untuk adults, kami dapat AED135 untuk dua orang. Murah tak??? 4 jam okay la dia bawa keliling Dubai sambil dia cakap-cakap, dan ada pit stop untuk ambil gambar. Dia punya tourist guide not bad, buat lawak bagai. Tours ada 2 session. Satu sessi pagi 10am-2pm, dan malam dari 4pm-8pm. Meeting points near Burjuman Center, dekat saja dengan metro.

Points yang bus ni bawa kami berjalan termasuklah :
·         Dubai Museum
·         Jumeirah beach di mana boleh ambil gambar berlatar belakang Burj Al Arab, hotel mahal tu
·         Ada art museum
.     Dubai Palm yang pulau buatan bentuk macam pokok palma tuh, jalan pusing pulau
·         Old souk Dubai
·         Dubai Mall ( kalau nak turun situ terus akhirkan tour pun boleh)
·         Burj Khalifa- kami sepakat malas belaka nak turun, dia bawa bas pergi dekat menara tu aja. Snap-snap gambar. Cabut..hehe
·         Banyak lagi lah tempat tak ingat.

Jom layan gambar aje..

Untuk borong jubah pula, kami ke Naif Souq, yang terletak di bandar lama Dubai, area Naif. Kami habiskan tour di Burjuman Centre dan pergi ke Metro untuk ke Baniyas Square Metro Station. Harga metro ni ikut macam Zon. Tak kira distance. Contoh Kalau nak dari A ke B walau satu station, tapi kira berlainan zon, kos dia AED 18. Kos ke Baniyas Square adalah AED18.

Kami pening sebenar nya tanya orang kat situ tak tahu Naif Souk arah mana. Pening juga. Senang kira, usha ada masjid dengan menara yang bila keluar dari Baniyas Square Metro station punya escalator, tuju ke arah tu. Souk ni terletak betul-betul sebelah masjid tu. Jubah murah-murah boleh dapat semurah AED30! Kalau nak kualiti elok, sampai beratus pun ada. Ada jubah macam Neelofa jual tu, cantik sangat. Harga AED250. Aku tawar sampai dapat AED90.

Jangan takut nak tawar. Memang nak menangis sebab murah sangat. Nak menangis jugak sebab tak banyak duit. Haha












borong jubah..hehe.terus pakai buat solat



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...