Friday, October 17, 2014

Percutian Ke Korea : Day 1 - Dongdaemun Grilled Fish

Hallo hallo...

Kejadian ni baru berlaku 2 Oktober lepas.. aku dah terlebih rajin kemaruk nak menaip ni. Jadi, kisah holiday adalah wajib.. untuk share dan rujukan dengan orang lah.. Kalau nak itenerary tekan ni untuk rujukan, siap tempat makan.. hehe

Matawang : Korean Won ( 1000 won = 1 USD = RM 3.20)
Plug : Mata 2 jenis Euro
Suhu bulan Oktober ( 2-9 haribulan ) : Around 16-22 degree celcius
Baju : Sweater or thin jacket dah okay
Flight dari Malaysia Kuala Lumpur ambil masa 6 jam 15 mins
GMT +9 ( lewat sejam dari Malaysia)

Okay kita cerita dari dah sampai lah, sampai saja kat airport kami cari convenient store (7 eleven dekat exit 5) untuk beli T-money. Jenuh jugak kitorang nak cari sebab tak tahu kiri ke kanan nak pusing, tak tahu dekat exit mana time tu. Kelebihan T-money ni boleh topup dan boleh refund balik nanti taknak guna nanti. Beli T-money 5000 won, boleh terus tambah nilai situ tapi orang tu blur gile aku dah start stress. Haha.

Aku sarankan korang naik bas untuk ke hotel atau guest house sebab jauh gila okay. Incheon tu rupanya macam satu pulau macam tu. Mesti korang dah tempah awal-awal, mesti orang hotel tu dah bagi direction kan nak naik bas nombor berapa. Sini naik bas pun kene pakai seat belt..aiyooo

Tiket bas boleh beli dekat kaunter dekat exit mana-mana berlambak kaunter jual tiket bas, Harga 10,000 won.
layan jela pemandangan kat jalan

Kami duduk Korea Central Backpackers sebab tukar plan yang panjang cerita dia. Jadi, duduk dua guest house. Ni agak mahal sebab last minit aja. 3 malam harga 240,000 won, ada 2 katil double decker, attached bathroom walaupun kecik gila...aku suka tempat ni sebab sebenarnya dekat saja dengan subwat Hyewa station exit number 3. Kalau bawak beg besar gajah pun takpa sebab ada sikit je tangga. Tuan dia pandai cakap english, pembantu dia orang Filipina, belajar sana, pantry pun okay ada peti, ada tempat air panas and sejuk untuk minum.

Malam tu kami pergi makan ikan bakar dekat Dongdaemun...tak tahu kedai mana yang okay. Kami main masuk je..tak tahu la kedai tu memang tak sedap ke, tekak kami tak boleh terima...hahahah.. tapi ikan bakar dia sedap lah.

Nearest Subway Station: Dongdaemun Station (Line 1, 4) Distance from Subway Station: 365 meters (Exit 8) District (gu): Jongno-gu
- Jalan straight, jumpa Cheongycheon Stream 1st bridge (jangan lalu bridge ni, terus belok kanan)
- sambung pas belok kanan, straight sampai jumpa Cheongycheon Stream 2nd bridge di sebelah kiri
- Masuk ke lorong sebelah kanan dan ada 1 lorong kecik di sebelah kiri, masuk situ. Kat situ banyak kedai-kedai ikan bakar

Sebenarnya direction ni semua dah lengkap dalam itenerary tuh..download aje okay

Balik tu kami jalan-jalan dekat Cheongycheon stream..lawa la jugak.. I wish Sungai KL boleh jadi macam tu lah..at least jadi tempat pelancongan
Alamak! tak berapa mistik dah..takpe la...ini lah aku, si gemuk yang tidak punya apa-apa..kekeke

Dan paling famous orang selalu gi Korea mesti tak boleh terlepas beli susu pisang ni (banana oyou).. dekat mana-mana convenient store ada.

Okay habis kisah hari pertama, nanti sambung untuk hari ke-2 pula ya..jangan lupa bookmark